Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

En röst för de tysta

Kategori: Allmänt, Funderingar, åsikter och propaganda, Mat och dryck

 
 
Internationella kvinnodagen i dag. Gör en kvinnosymbolformad tårta på ett café någon skillnad i världskampen för rättvisa och kärlek? Jag vet inte men det väcker en tanke.
 
 
Klaga inte på att kvinnor har det förspänt i alla lägen. Det är inte sant och det finns en internationell mansdag också. Den infaller för övrigt den 19 november. Visst att kvinnor och män båda har rösträtt, visst att kvinnor har samma lagliga rätt att studera vidare, arbeta och ha sina egna pengar men det är ju inte allt. Vi har tagit oss miltals de senaste hundra åren men vi har fortfarande en lång väg kvar att gå.
 
Varje dag begås hundra våldtäkter i Sverige, få av dem leder till fällande domar. De drabbade ifrågasätts och förminskas medans förrövarna i de allra flesta fall går fria. Så vill inte jag att det ska vara, jag vill leva i en värld där allas röst har lika värde.
25% av alla kvinnor känner sig otrygga när de går ensamma hem efter mörkrets inbrott, samma siffra för män är 6%. Varför är det så?
Tjejer och kvinnor förväntas se kroppen som ett projekt som ständigt måste omformas, tränas och bantas för att duga. Att vara tjock provocerar och bespottas. Samtidigt får den som är "för smal" försvara sitt utseende, vare sig personen påverkat sin kropp med flit eller ej.
Män får bedömas utefter prestation och personlighet samtidigt som folk systematiskt bedömer kvinnor enbart efter deras utseende. Bläddra i en tidning, slå på TVn eller gå ut på stan så ser ni snart att det är den verkligheten vi lever i. (Det här är ju inte bara dåligt för kvinnor och tjejer utan även för män som förväntas passa in i snäva normer, jävla patriarkat).
Varför ska kvinnans kropp ständigt tillhöra mannen och dennes blick och inbillade begär? Min kropp är min och ingen annans. Vad jag gör med den är min sak. Ingen har rätt att bedöma, kommentera eller ta sig friheter. Det gäller dig och det gäller mig! Så är det tyvärr inte i dag, ens i "jämställda Sverige".
Kvinnor har fortfarande lägre lön än män för precis samma arbete, kvinnodominerade yrken är ännu sämre betalda och dessutom har "kvinnoyrken" och "kvinnliga" egenskaper längre status än manliga dito. Vad hände där liksom?
För all vardagssexism och taskig jargong en tvingas stå ut med. För alla som någon gång antytt att en kvinnlig kollega, kurskamrat eller bekant är inte klarar av en sak utifrån vad denna har mellan låren.
För alla gånger kvinnor i media, reklam och marknadsföring reduceras från att vara människor till enbart objekt utan egen vilja, handlingskraft och åsikter.
För alla obekväma klänningar jag varit tvungen att ha som liten medans klasskamrater, kompisar och andra killar runt mig uppmuntras ha bekväma och praktiska kläder. Jag älskar fina klänningar men varför ha kläder som är opraktiska när det finns plagg en faktiskt kan röra sig i? Det ena måste inte utesluta det andra. Jag vill ändå vända på det, varför ha män så mycket färre val av vad de ska bära för kläder?
För vartenda "Nej, gör inte det där, du kan smutsa ned dig!" jag har fått höra och för alla gånger folk tyckte jag var konstig för att jag hellre ville vara med på snöbollskrigen i mellanstadiet istället för att, som de andra tjejerna, sitta på kanten och göra snöbollar åt killarna. Självklart var en även tvungen att heja på "rätt" lag.
 
Därför och av 2000 andra anledningar behövs Kvinnodagen! Och den där tårtan? Gör den någon skillnad? Det tror jag. Syns det så finns det!
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Storasyrran säger:
    2014-03-09 | 00:25:19

    ++++++++++!

Kommentera inlägget här: