Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Recension: Äppelkronor

Kategori: Allmänt, Funderingar, åsikter och propaganda, Mat och dryck

I onsdags hittade jag rätt mycket färdigförpackade bakverk av olika slag och i morse testade jag ett av dem - Äppelkronor. Det är lite som en mazarin fast med mandelspån istället för glasyr och i mitten av bakelsen finns en klick äppelsylt.
 
 
 
Om jag hade kunnat välja hade jag hellre ätit en mazarin. Inte för att det här var äckligt, bara för att mazariner är godare. Den här typen av färdiga bakverk tycker jag är extremt tråkiga och intetsägande så jag skulle inte köpa dem självmant. Bara dammsugare för det är sinnessjukt gott.
Smaken och konsistensen var lika alldaglig som alla de människor som slavar under samhällssystemet utan att för en sekund ifrågasätta det och så småningom köper bostadsrätt. Låt oss istället gå på innehåll och E-nummer!
 
Jag är ingen expert men jag ska tillföra vad jag kan:
Vi börjar med citronsyran. Det låter väl naturligt och bra? Citronsyra i sig är inte en dålig ingrediens, den finns i citroner och förhindrar bland annat att produkten härsknar och blir dålig. Att ta fram citronsyra ur citroner är dock alldeles för dyrt så det framställs kemiskt genom att majs får utsättas för svartmögel. När möglet äter upp sockret i majsen bildar det citronsyra. Nu är det bara att få bort möglet från citronsyran, kort förklarat. Det finns absolut inga garantier för att en lyckas få bort allt mögel och vissa har rapporterat om allergiska reaktioner just därför.
Nästa ämne som egentligen inte behöver vara med är kaliumcitrat. Det är ett salt av citronsyra och har samma funktioner, se ovan.
Kaliumsorbat har jag för mig att jag läste något om för längre sedan men när jag googlade hittade jag inte så mycket negativt som jag trodde. Det enda det ska finnas belägg för är att det kan orsaka allergiska reaktioner hos överkänsliga personer. Vad jag hade något svagt minne av och som jag hittade på en hälsoblogg var hypotesen att det kan orsaka orolighet och aggressioner hos barn.
Mono- och diglycerider av fettsyror används som emulsionsmedel och används för konsistensen. Det här ska inte vara någon fara hoppas jag och de framställs från olika slags fetter. Dock kan det vara animaliskt fett vilket jag inte är säker på att de måste nämna så jag kan inte gå i döden för att vegertarianer, veganer och folk som inte vill ha gris kan äta de små äppelmazarinerna.
Glycerol används också för konsistensen och även det framställs ibland ur djurfett. Se ovan. Även om det är obefogat får glycerol i innehållsförteckningen mig att rynka på näsan eftersom det enda vi någonsin har använt glycerol till är i såpbubblor för att de skulle bli starkare.
Natriumpropionat är det sista ämnet vi ska kolla på i kväll. Det är ett konserveringsmedel som tas fram ur den naturliga syran propionsyra men framställningen sker oftast på kemisk väg.
 
Sammanfattning: Baka eget istället. Det ser jag bara fördelar med. 
 
 

KOMMENTARER:

  • Storasyrran säger:
    2014-02-08 | 12:05:01

    Apropå att baka eget borde du prova på att baka med surdeg. Det går att göra bakverk också från surdeg. Jag har dock bara gjort surdegsbröd.

  • Storasyrran säger:
    2014-02-08 | 12:05:03

    Apropå att baka eget borde du prova på att baka med surdeg. Det går att göra bakverk också från surdeg. Jag har dock bara gjort surdegsbröd.

Kommentera inlägget här: