Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Kontantlöst samhälle - hot mot demokratin?

Kategori: Allmänt, Funderingar, åsikter och propaganda

 
På med foliehatten för nu ska vi prata övervakningssamhälle! Tänkte i morse att jag skulle skriva ett kort inlägg i debatten om det kontantlösa samhället. Ett par timmar senare är jag klar med research och bakgrund men here we go:
 
Med mina aningen anarkistiska åsikter är jag emot ett samhälle där valutan enbart är elektronisk. De som gör de största vinsterna i ett sådant fall tror jag är storbankerna. Ett av flera argument mot att hålla kontanterna vid liv är att kontanthantering är dyrt. Sjukvård är också dyrt men det är ju ... ja, det är ju väldigt bra att ha så att säga. Det går inte alltid att bara tänka kostnadseffektivisering hela tiden. Jag skulle till och med vilja påstå att ett kontantlöst samhälle med bara elektroniska pengar är odemokratiskt eftersom det kränker den personliga integriteten och möjliggör ännu mer övervakning av medborgarna.
 
Jag tog del av en statitisk rapport gjord av Sifo på uppdrag av Insight Intelligence, Sigma, Stiftelsen för Internetinfrastuktur och Västtrafik. Tusen personer av olika ålder och kön tillfrågades och statistiken utgår från deras svar. Tyvärr tycker jag att rapporten ibland känns vinklad till det kontantlösas fördel och frågorna ställda för att bana väg för just ett sådant system men det är fortfarande statistik som kan analyseras!
 
Om vi börjar med att titta på ett diagram från rapporten som handlar om de tillfrågades förtroende för olika betalmetoder ligger kontanter fortfarande högst men kortbetalning ligger inte långt efter. Det speglar ganska bra vad jag själv tycker att jag har förtroende för också.
Källa: Sifo
 
Ska vi gå på nästa? Det handlar om hindren att använda bara elektroniska pengar, appar och dylikt. Här oroar det mig att bara sex procent svarar 'integritetsskäl'. Det är ett tecken på att frågan anses oviktig av de flesta. Jag ska inte vara naiv och säga att Sverige inte berörs av övervakning- och integritetsproblem - det gör vi och större delen av det är hemlighållet. Vi får aldrig sluta ifrågasätta korkade, människohatande system!
Källa: Sifo
 
Nästa diagram jag vill visa er svarar på frågan vilka betalmetoder de tillfrågade själva använder. 70% av alla köp i handeln i dag görs med kort vilket är en relativt hög siffra om en ser på resten av Europa. Det stämmer rätt bra med svaren i rapporten också. 83% i testgruppen använder kort varje vecka eller oftare medan samma siffra för kontanter ligger på 64%. Här är det ju faktiskt så att var och en kan använda sin konsumentmakt, hoppas jag i alla fall, och aktivt visa att de vill ha kvar kontanter genom att använda dem helt enkelt. Det kanske låter bakåtsträvande men det är ett val för frihet!
Källa: Sifo
 
Sista diagrammet i dag behandlar frågan om när vi kommer ha ett kontantlöst samhälle. Vissa anser att vi redan är där och vissa anser att det helt enkelt aldrig kommer ske. Ingen av de ytterligheterna är ju rent rimlig och något annat som jag tolkar som att det är ett tag kvar är att Riksbanken trots allt snart ska byta pengar. Sedlar och mynt ska få ett nytt utseende. Oklart varför men det hade varit korkat med en sådan storsatsning för att sedan fasa ut systemet. Jag tror dessutom inte Sverige kommer bli det första kontantlösa landet i världen, antingen någon mikronaiton eller en högteknologisk stat (kanske Japan eller Sydkorea) kommer ta steget först.
Källa: Sifo
 
Om det hade funnits elektroniska pengar när Orwell skrev 1984 hade jag kanske haft fler tankar om deras framtida dominans över kontanter (eller byteshandel för den delen). Jag hade tänkt skriva ett par rader om rån, stölder, svarta pengar och det elektroniska systemets sårbarhet också men där känner jag mig inte tillräckligt bevandrad.
Nu är det eran tur att komma med tankar och åsikter! Kör på!
 
 Källa till diagram och statistik: http://www.internetstatistik.se/wordpress/wp-content/uploads/2013/10/Det_kontantlosa_samhallet.pdf
 
Kommentera inlägget här: