Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Ett par klimattips

Kategori: Allmänt, Funderingar, åsikter och propaganda

Lugn standardkväll med intressanta radioprogram och korsordet i veckans nyinkomna lokalreklamtidning. Jag kanske skulle bläddra lite i klimatboken jag fick på föreläsningen här om veckan? Vad finns det för klyftigt att ta till sig?
 
 
Jag är ju som sagt ingen allvetande guru (joho du) men jag är intresserad och vill gärna sprida insikten vidare. Vad kan du till exempel göra för att spara energi i köket? Vattenkokare är en väldigt bra grej när du ska koka vatten, jämfört med att koka samma mängd i en gryta på spisen sparar du rätt mycket el faktiskt. Dock hävdar en del att vattenkokarens plast kan släppa ifrån sig elaka plastfragment i vattnet, jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det än. Det skiljer sig förmodligen från vattenkokare till vattenkokare men någon som är mer insatt än jag får hemskt gärna dela med sig av sin kunskap.
Något smart en kan göra är att slå av plattan någon eller några minuter innan maten är klar och låta den bli färdig på eftervärmen. En annan grej jag har brukat göra är att fylla lite vatten i en gryta och ställa på den eftervarma plattan. Alltså, tevatten från värme som annars bara hade gått förlorad! Smart va?
 
När en pratar om värme kan en samtidigt prata om kyla. Att inte ställa in varm mat i kylen eller frysen är inte självklart för alla och när du tar upp något ur frysen kan du ställa det i kylen istället för att tina det ute i rummet. Det tar lite längre tid men kylen får lite "gratis" kyla och rummet slipper få den extra kylan.
 
 
Puss
 

KOMMENTARER:

  • Therese Haga säger:
    2014-02-06 | 15:32:47
    Bloggadress: http://broody.webblogg.se

    Sv: Tack så mycket! :)

  • Storasyrran säger:
    2014-02-08 | 11:38:50

    Det finns vattenkokare i rostfritt - sådana tror jag är bättre än de i plast! (fast de är dyrare att köpa)
    När det är vinter kan man ställa ut mat utomhus för att kylas av. Bor man i lägenhet utan balkong kanske det går att förlänga fönsterbrädan eller kanske kan man hänga maten i en påse ut genom fönstret ....?

    Svar: Hihi, vad fint! Det är ett väldigt bra alternativ!
    Shimmerdimmer

Kommentera inlägget här: