Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Bio: Frost

Kategori: Allmänt, Funderingar, åsikter och propaganda, Musik och kultur och allt sånt

 
Bio i går som sagt! Första gången jag och Simon gick ut och såg en film tillsammans. Tyvärr gick den bara på svenska men vi såg som sagt Frozen på vår mysiga lilla biograf.
 
Jag har hört både gott och ont om filmen men personligen tycker jag inte den förtjänar det negativa den har fått i recensioner. Visst är den onödigt heteronorminativ (Disney, duh) men jag vill se bortom det. Vad jag stör mig mer på är historiska inkorrektheter, även om en inte kan förvänta sig det av den typen av film. Men seriöst, att låta saker se ut som nordisk högmedeltid (typ 11/1200-tal) och sedan ha en massa mycket mer sentida tavlor på väggarna. Men om man bortser från målningarna stämde allt överens rätt bra. Förutom Hans kläder och frisyr. Han har en klockrent borgerlig look från mitten av 1800-talet! Försöker ni ens liksom?
 
Förutom att musiken sög gillade jag filmen, den var fin och den visade faktiskt exempel på att kärlek inte måste vara romantisk kärlek utan kan vara ... vad som helst.
 
Och staden, Arendal, till sist. Allt känns väldigt norskt, miljöerna, namnen, hur folk ser ut. Det första jag tänkte på var Arendalsvarvet i Göteborg och Strejken på Arendal 1972. Sedan googlade jag och kom fram till att det även finns en stad som heter Arendal. I Norge. Vid en fjord. Försöker ni ens vara orginella?
 
Men alla som tycker om sådant som är fint: Se den!
 
Kommentera inlägget här: