Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Torka äpplen

Kategori: Allmänt, DIY och pyssel, Mat och dryck

 
Ett sätt att konservera matvaror är att torka. Så här gjorde jag förra hösten vid äppelskörden och nu har jag äpplen över igen. Eller snarare, jag är så allergisk att jag inte kan äta färska äpplen. Det här är jättegott att ha som godis. Testa du också!
 
Skala, kärna ur och skiva äpplen rätt tunt och trä upp dem på stickor, ätpinnar eller snören och fäst på lämpligt sätt. Häng någonstans där de inte utsätts för till exempel tobaksrök, rökelse eller os från matlagning för att de inte ska ta smak.
 
 

KOMMENTARER:

  • CJ säger:
    2014-05-10 | 12:45:06
    Bloggadress: http://cjs.blogg.se

    Mums!

  • Thea säger:
    2014-05-22 | 16:34:18
    Bloggadress: http://kaffeochthea.blogg.se/

    Men åh vad smart! Hur lång tid tar det för dem att torka ungefär? Och hur länge går de "spara" (de behöver inte sparas i frysen va? eller). Skulle ju vara fantastiskt att kunna göra lite eget snacks som fattig student!

    Svar: Lite beroende på men ju tunnare skivor desto snabbare. Några dagar ungefär men det skadar inte att låta dem vara uppe lite extra. Torkning är ett gammalt sätt att konservera saker så jag skulle gissa att på några månader. :)
    Shimmerdimmer

Kommentera inlägget här: