Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

En god kaka med ännu godare deg

Kategori: Allmänt, DIY och pyssel, Mat och dryck

Varför finns det aldrig kaffebröd i det här huset?! frågade jag mig själv förut, även om jag redan visste svaret. Godis och sötsaker har liksom en mystisk förmåga att försvinna.
Jag påminde mig om att jag hade sett ett recept på bloggen Husmorsskolan för ett tag sedan som lät trevligt. Hon kallade det för pannbullar men det tyckte inte jag lät så trevligt. Pannbullar, det låter nästan mer som något slags straff än ett kaffebröd. Jag dubbelkollade att jag hade alla ingredienser och snörde på mig förklädet. Receptet är av lite äldre modell och en del mått mäts i kaffekoppar. En kaffekopp är ungefär 1,5 deciliter. 
 
Till degen behöver du:
1 liter mjöl
2 kaffekoppar socker
3 deciliter mjölk
150 gram smör
1 ägg
3 teskedar bakpulver
1 tesked kardemumma
 
Och till fyllningen:
150 gram smör
2 kaffekoppar havregryn
1 kaffekopp socker
1 matsked kanel
 
 
Vispa ägg och socker tills det blir pösigt. Det tar fruktansvärt lång tid så om du har en tjänare eller köksslav är det lämpligt att låta honom/henne göra det. Efter två timmar och fyrtiofem minuters vispande tappade jag tålamodet och lät det vara som en smet och det gick hur bra som helst! [Notera en viss ironi]
Blanda mjöl, bakpulver och kardemumma, rör ned blandningen i det vispade ägget och varva med mjölk. Smält smöret och häll i. Nu kommer du ha en oemotståndligt god deg, försök att inte äta upp den.
Nu är det dags att göra fyllningen. Smält smöret och blanda ihop alla ingredienserna i en bunke.
 
Tryck ut degen i en smord och bröad långpanna, alltså en ugnsplåt med kanter. Bred på fyllningen och grädda i 175 grader i 25-30 minuter. Om du vill kan du jämna till ytterkanterna innan du ställer in plåten och "råka" äta upp spilldegen...
Voilà! Nu är det bara att skära upp i lagom stora rutor.

KOMMENTARER:

  • Sofia säger:
    2013-01-29 | 17:35:16
    Bloggadress: http://sofiaskogman.blogg.se

    1. det finns angivet kaffekopp i 2,5 dl-måttet
    2. jag tror inte att det går att vispa ett ägg pösigt om gulan är med

    Svar: 1. Ok. 2. Jag tänkte nästan det.
    Shimmerdimmer

  • Christine&Paris säger:
    2013-01-31 | 10:59:59
    Bloggadress: http://christineiparis.blogg.se

    Skära i ögon? Nej fy! Jag har världens fobi för allt som har med att pilla på ögon att göra. Tur jag aldrig sett det...
    Men jag håller med, han var fantastiskt begåvad!

Kommentera inlägget här: