Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Äpplen, äpplen och åter äpplen

Kategori: Allmänt, DIY och pyssel, Mat och dryck

När jag frågar pappa om det brukar vara så här mycket äpplen säger han att nja, det är nog mer än vanligt. Jag har ingen riktig koll eftersom jag inte har varit äppelansvarig förut och det som inte har använts har helt enkelt blivit bortkastat. Eftersom jag hatar att slänga fullt användbar mat (det här gäller även för saker) tänker jag inte låta mer än nödvändigt förfaras - gratis mat är ju ändå gratis mat! I dag var jag ute och klättrade lite i träden, det jag fick tillsammans med äpplena som redan låg i kylen vägde inte mindre än fem kilo! Vad kan man göra av fem kilo äpplen? Tidigare i dag bakade jag en kaka och nu i kväll kokade jag en dubbel sats äppelkompott. Det är busenkelt.
 
Torkade äppelringar skrev jag om härom dagen. Sedan dess har jag provat att torka äppelbitar genom att skära i mindre bitar och lägga dem på hushållospapper. Det funkade men var mycket mer tidskrävande och gav ett sämre resultat än att skära dem i ringar och hänga upp.
För några dagar sedan fick jag en idé som jag fortfarande inte vet om den är bra eller dålig: Den gick ut på att jag varvade äpplen och socker i en glasburk och ställde skiten i ett varmt fönster. Efter bara några timmar hade större delen av sockret smält och tagit smak av äpplena. Sedan dess har jag gått och smakat på äppelsirapen med sked lite då och då men jag har ingen aning om vad man kan ha den till. Undrar om den börjar jäsa om den står kvar och om det i så fall är gott eller bara smakar mäsk? Jag har ingen som helst koll på bryggning så det är bara en gissning. Det enda jag vet är att vildjäsning som det här förmodligen är inte alltid blir bra.
 
I går och i dag:
 
Förut försökte vi elda upp rishögen från syrénhäcken men det gick fortfarande inte. När vi tände brann det på rätt bra men sen gav det sig så fort tändoljan var slut. Annars har jag gått runt hela dagen och smaskat i mig marknadsgodis från i går. Pappa åkte nämligen med till Råda, även om det inte var särskilt mycket att se. Jag köpte ett paket bomullsrondeller, det säger mer om marknaden än om mig.
 
Och jag sa ju att äppelkompott är så busenkelt. Skala, kärna ur och skär upp 5-6 äpplen i mindre bitar och lägg dem i en gryta. Låt äpplena koka 5-10 minuter med en deciliter vatten och en skvätt pressad citron. Rör sedan ned en deciliter socker, koka någon minut och ta sedan av det från plattan. Mängden citron kan man prova sig fram lite med och i dag lyckades jag få en riktigt läcker balans mellan sött och syrligt.
Vad mer kan man göra av äpplen?
Kommentera inlägget här: