Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Recept, rabarbersaft

Kategori: Allmänt, DIY och pyssel, Mat och dryck

 
I går kväll gjorde jag ett dåligt val - eller nej - inte dåligt men en skum prioritering för den som ska upp tidigt och jobba följande morgon. Jag var uppe till ett och kokade saft och gjorde glass. Det är nämligen så att jag har varit hos pappa och på köpet fick jag lite rabarber.
 
Att koka saft är busenkelt, så här gör du:
 
Börja med att skölja och skala rabarbern. Skär den i mindre bitar. Ju mindre bitar desto mer rabarber kan gå ut i vattnet. En till två centimeter långa bitar är rätt lagom. Jag hade knappt 1,5 kilo till ungefär en liter vatten. Receptet jag gick lite löst ifrån hade ett kilo till 7 deciliter.
 
 
Koka upp vattnet och lägg i rabarbern (tänk på att inte ha en för liten gryta, arkimedes pricip bitches), låt koka 15 minuter.
 
 
Häll av genom silduk eller helt enkelt ett durkslag som du lagt en kökshandduk i. De sönderkokta rabarberbitarna är jättevarma så om du vill använda dem till något annat är det bra att låta dem svalna ett tag innan du tar i dem.
 
 
Mät upp hur mycket saft det blir och häll i lagom mycket socker. Receptet skrev fyra deciliter till varje liter, jag tog hälften och det räckte gott. Koka upp igen och rör om tills sockret löst sig. Låt svalna och häll upp på rena flaskor. Två tomma rombuteljer är perfekt.
 
 
 
Något annat som var perfekt var mitt rödrutiga förkläde till ljusblå klänning -  både i färger och längd.
 
Rabarberna som blev kvar använde jag till att göra glass av men jag glömde kolla till den efter ett tag. Vi får kolla när jag kommer hem.
 
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2014-06-11 | 13:52:56

    Duktig och huslig tös dä!

Kommentera inlägget här: