Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Att hälla asbest i hjärtat mot kärlkramp?

Kategori: Allmänt, Funderingar, åsikter och propaganda, Historia, Hälsa och sjukdom

I eftermiddag har jag fortsatt läsa i läkarboken. Eftersom jag redan har ganska bra koll på allmän anatomi och fysiologi kan jag hoppa över de styckena och gå direkt på sjukdomslära som jag kanske ligger efter lite i.
En sak jag har lagt märke till är att boken känns lite inaktuell på vissa punkter och att kunskaperna om sjukdomar inte var vad de är i dag - inte ens hos de som skrivit (boken är indelad i kapitel och skribenterna är docenter, apotekare och medicine licentiater). "Man är inte helt säker på varför..." syns lite här och var. Något annat jag stör mig på är att antibiotika är den rekommenderade behandlingen för praktiskt taget allt! Inte undra på att man får problem med resistenta bakterier. Resistens nämns till och med lite här och var i boken. Mot löss och loppor rekommenderar de förresten DDT. Det är alltså ett insektsgift vars skadeverkningar upptäcktes först senare och det förbjöds i många länder på 70-talet. Det finns även samband mellan DDT och diabetes och det tros öka risken för cancer. Dock ska man inte sticka under stol med att DDT bidrog till att minska utbredningen av malaria på många platser. Fast till vilket pris?
Hur som helst reagerar jag på ett par saker i kapitlet om hjärtat och dess sjukdomar. Ta en titt på de här bilderna:
Bildtext: Operationsmetod för behandling av angina pectoris. Hjärtsäcken öppnas och i den hälls en uppsamling av asbest. Därvid uppkommer en "steril inflammation", som medför ökad tillförsel av blod till muskeln.
 
Det tycker jag faktiskt låter väldigt osunt, att skära ett hål i hjärtat och hälla i asbest. Nästa bild illustrerar operationen av en stenos i hjärtat.
 
Kirurgen går helt enkelt in och petar upp den förträngda klaffen med fingret. Fast så kanske man fortfarande gör, vad vet jag? Jag är ju ändå ingen hjärtkirurg.
 
Även om allt inte handlar om sjukdomar har jag tagit mig igenom nästan halva boken utan att bli övertygad om att jag lider av någon allvarlig sjukdom. Målat naglarna har jag gjort också. Jag brukar inte vara så ambitiös med sånt och på sin höjd är det enfärgat som gäller men i dag blev det så här i alla fall:
 
This afternoon I continued reading in the medical book I found. I raged over the excessive use of antibiotics and DDT and reacted on two images in the heart disease chapter. Is it a good idea to pour asbestos into one's heart to treat angina pectoris? Really? Asbestos?
I also painted my nails. Slightly more ambitious than normally.
 
 

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: