Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Fjärilen (2002)

Kategori: Musik och kultur och allt sånt


Trots att den här bloggen ligger på is måste jag göra ett inlägg. I morse gick jag upp, gjorde mig iordning och satte mig framför TVn med ett äpple och en kopp kaffe. På Kanal Global fastnade jag för en film. Det var en fransk film. Jag såg inte från början, men den handlade om en flicka och en gammal man.
Elsa är en bedårande 9-årig redhead. Hon är av någon anledning ute på en lång vandring med en aningen vresig man i 70-årsåldern - Julien. De verkar bara ha känt varandra ett par dagar och han tycks inte gilla barn. Elsa är ovanligt smart och mogen för sin ålder, om jag någonsin ska ha barn ska de vara som henne. Och ha samma hårfärg. Och lika stora, blå ögon.
Elsas föräldrar verkar vara bortresta och vid ett tillfälle ser hon i en tidning att hon är rapporterad som försvunnen. Det verkar som om Julien gav sig ut och Elsa på något sätt kom med - antingen bad honom tills han tröttnade på hennes tjat eller gömde sig i hans bil. Julien vandrar och samlar fjärilar, han lär henne massor - även om livet och döden.
Hon frågar vid ett tillfälle vad det blir av aborterade barn.
- Inget.
- Det är sorgligt att vara inget.


Mamman var ung när Elsa föddes och hon säger även att anledningen till att hon finns var för att det var för sent för att göra abort. Hon verkar ha haft en ganska jobbig uppväxt och är väl medviten om det.


Michel Serrault som spelar Julien är ett ganska stort namn i Frankrike och har arbetat både på scen och framför kameran, ända fram till sin död 2007.

Elsa spelas av Claire Bouanich, dotter till den franske skådespelaren Jaques Bouanich. Det sägs att de som är sötast som barn är de som blir fulast som vuxna och tvärtom, hon är undantaget som bekräftar regeln.


Kommentera inlägget här: