Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Överlev köket: Gryta!

Kategori: Allmänt, DIY och pyssel, Funderingar, åsikter och propaganda, Mat och dryck

 
När jag var liten var det alltid mamma som lagade maten och hemkunskapen på högstadiet gav mig ärligt talat inte ett endaste dugg. Det var när jag flyttade hemifrån som jag var tvungen att klura ut allt från grunden om hur matlagning funkar. Med Vår kokbok lurande i bakgrunden skapade jag överlevnadens tre S: Soppa, Sallad och Smörgås.
 
Soppan har jag vidareutvecklat och förbättrat, nu skulle jag vilja kalla den en standardgryta som det går att experimentera väldigt mycket runt. Så här gör du den:
 
Stek på vad du har hemma. Lämpliga saker kan vara rotfrukter, svamp, grönsaker eller färs (kött eller vegetarisk).
 
 
Släng på lite redning, alltså mjöl och mjölk ihopskakat så att klumparna försvinner. Det går även att byta ut mjölken mot till exempel veganmjölk, vatten och grädde eller vatten och olja. Det senare är nog det sämsta alternativet. Och mest desperata. Häll på lite mer mjölk eller vatten efteråt, det brukar behövas för att få upp volymen.
 
 
Nu är det dags att smaksätta och det kan du göra med ... i stort sett vad som helst. Det behövs ett par misslyckade grytor för att lära sig känna vad som passar ihop och inte. Exempel på smak är buljongtärning, kryddor, salt, senap, riven/hackad vitlök, pepparrot på tub, en skvätt rödvin. Typ vad som helst.
 
 
Låt det puttra en stund, typ tio-tjugo minuter. Kan serveras med pasta/ris/linser eller ätas bara som det är. Mums!
 
Det här är dessutom väldigt billig mat, och det är väl bra i tider då dårarna som styr oss vill sänka studiebidragen för redan hårt pressade studenter för att kunna finansiera sina skattesänkningar och egna oskäliga löner!
 

KOMMENTARER:

  • Ebba säger:
    2014-02-26 | 19:32:12
    Bloggadress: http://spellmink.blogg.se/

    Det här ska jag testa!

  • Storasyrran säger:
    2014-02-26 | 20:35:55

    Ser gott ut. Tack för tips!

Kommentera inlägget här: