Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Svar på Hen, Han, Hon

Kategori: Allmänt, Funderingar, åsikter och propaganda, Internet

 
Det här inlägget är ett svar på Olympia Thurfjells inlägg Hen, Han, Hon. Jag skickade samma sak som kommentar men vill även uttrycka åsikten här också. Nu känns det som om jag bara spyr en massa ord helt ostrukturerat men jag hoppas det finns någon slags logik i det och någon kan få nya insiker om livet. Om så bara en enda person får ut något av det jag har skrivit är det en liten seger!
 
 
En viktig grej man måste tänka på med genustänk och hen-begreppet är att meningen med det inte är att alla ska vara en grå massa - det är att alla ska få vara det de vill. Hen ska absolut inte ersätta han och hon utan kunna fungera som ett komplement när kön helt enkelt inte är relevant. För att skapa jämlikhet mellan könen måste man ge män och kvinnor samma förutsättningar. Ofta bedöms till exempel texter (eller vad som helst) högre om de signeras med ett mansnamn än om samma text skrivs under med ett kvinnonamn. Det finns det undersökningar på.

Tanken är naturligtvis inte heller att kvinnor ska ha högre lön eller att alla män är svin, absolut inte. Kampen handlar fortfarande om att faktiskt komma upp i samma nivå som männen i till exempel löner och levnadsvillkor och inte hamna i en utsatt situation bara för att en är kvinna.

Och var kommer manshatet ifrån? Det kan inte jag förstå. Jag tycker i och för sig det låter galet mossigt att alltid skylla allt på patriarkatet men det är systemet och normerna vi lever i som måste ifrågasättas. Allt är inte förutbestämt att vara på ett visst vis. Sättet vi lever på är inte hugget i sten och det är upp till OSS att skapa ett bättre samhälle för dig, mig och alla andra - både män och kvinnor. För det patriarkala systemet skadar inte bara oss utan även den andra halvan av befolkningen. Det är inte bara vi som tvingas in i osunda könsroller som vi inte mår bra av. Det är många gånger jobbigt att vara kvinna under patriarkatet men vad inte många tänker på är att det är jobbigt att vara man också!

Och att slippa all vardagssexism man utsätts för där man som tjej objektifieras, bedöms och betygsätts för hur man ser ut och inte för vem man är eller vad man åstadkommer, folk som nedvärderar ens förmåga för att man "bara är tjej".

DÄRFÖR behövs feminismen för mig! Puss <3

 
 
Sen ska jag inte sticka under stol med att jag tycker att hen är ett djävligt styggt ord som inte ligger fint i munnen så jag hade gärna sett ett "coolare" ord för samma sak. Jag minns att en Facebookvän skrev ett inlägg om just det härom året och föreslog det egenkomponerade ordet "hihn" istället. Det låter tufft!
 

KOMMENTARER:

  • Storasyrran säger:
    2014-02-08 | 12:32:19

    Feminism har blivit ett väldigt komplext ämne. Nu är det ju väldigt inne med intersektionalitet, se t.ex. här: http://www.intersektionalitet.org/vad-ar-intersektionalitet/flerdimensionellt-perspektiv-pa-makt/

  • Anonym säger:
    2014-02-08 | 12:32:38

    Feminism har blivit ett väldigt komplext ämne. Nu är det ju väldigt inne med intersektionalitet, se t.ex. här: http://www.intersektionalitet.org/vad-ar-intersektionalitet/flerdimensionellt-perspektiv-pa-makt/

    Svar: Det är jag tyvärr inte så jätteinsatt i än, tack för länken. :)
    Shimmerdimmer

Kommentera inlägget här: