Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Alla stjärtans dag

Kategori: Allmänt, Funderingar, åsikter och propaganda, Historia, Loppis och secondhand, Shopping

Torsdag men även årets äckligaste högtid. Jag pratar såklart om Alla hjärtans dag. Det är en ohotad etta även om jul och födelsedagar inte ligger särskilt långt ifrån i äcklighet.
Syftet är förstås att affärerna ska få sälja mer och startsidan på blogg.se är helt förpestad av blommor och hjärtan...
Firandet av sankt Valentin däremot är faktiskt väldigt gammalt och finns dokumenterat redan på 400-talet. Sedan medeltiden förknippas högtiden med kärlek. I Sverige har Alla hjärtans dag bara varit stort sedan 60-talet, som en kommersiell högtid alltså. Självklart är det USAs fel...
Det är en fin grej men jag tycker ändå det är äckligt. Dessutom tycker jag inte man ska behöva en särskild dag för att visa folk att man tycker om dem.
För mig var det istället alla stjärtans dag. Efter några stadiga klunkar vuxensaft gick jag till ett café där jag dansade på borden, moonade och tryckte stjärten i ansiktet på alla otäcka par som tror att de älskar varann. Ganska snart kom personalen för att slänga ut mig men jag sparkade, revs och bet för min rätt att visa mitt hat och kanalisera mina aggressioner. De ringde polisen som satte mig i någon slags fyllecell efter att ha misshandlat mig och brutit av mina armar på två ställen.
Men där ville jag ju inte vara, med hjälp av ett par hårnålar från frisyren dyrkade jag upp hänglåset i fönstret. Arresten låg på andra våningen så jag firade ned mig med mina strumbyxor och hoppade sista biten. Man vill ju inte stuka fötterna liksom.
Nej nu ljuger jag igen. Men en tv-serie om en mer ohämmad version av mig hade kunnat vara ganska roligt.
 
På tidningen har jag fixat frågorna till Amatanthe som jag ska prata med i morgon. Häftigt!
 
När jag slutade gick jag till secondhandaffären som hade öppet ända till sex i dag för att fylla min tomhet med materiell lycka. Ett linne, en top med trekvartsärm och en enkel, lila T-shirt kom jag ut med. Titta, jag låter till och med bakgrunden vara röd! Men få inte för höga förväntningar: Det är inte för Alla hjärtans, det är för huset Targaryen i Game of thrones...
 
Ja men då kan jag lika gärna passa på att visa mina naglar som jag målade i dag. Fire and blood!
Kommentera inlägget här: