Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Fyrkantiga pepparkakor är ingen hit!

Kategori: Allmänt, DIY och pyssel, Funderingar, åsikter och propaganda, Mat och dryck

När jag kom upp i morse möttes jag av ett lätt snöfall och ett tunt lager snö på marken. Jag blev såklart sugen på att baka upp pepparkaksdegen från i går. Men varför vara som alla andra och göra äckliga julformer tänkte jag. Lösningen på det blev att jag ställde mig och skar ut fyrkantiga kakor. Jag menar, vem har tålamod att se pepparkaksgubbar som tappar huvudet och blommor som bara går sönder?
 
När plåten stod i ugnen kände jag att jag just hade sabbat hela charmen och spottat på pepparkaksbakandets ädla konst. Den andra plåten fyllde jag med stjärnor. En del blev faktiskt ganska snygga.
 
 
När postbilen körde förbi störtade jag ut. Inte för att jag väntade på något roligt utan för att jag skulle glömma att ta in posten om jag inte gjorde det direkt. Till min förvåning låg det ett brev adresserat till mig i lådan. Från syrran! Ja, det var ju indianpärlorna vi hade pratat om! Indianpärlor är ganska kul faktiskt och i rätt sammanhang kan det nog vara snyggt. Eftersom indianpärlor syftar på en etnisk grupp började jag fundera på om det är tillåtet att säga indianpärlor så jag bestämde mig för att kolla upp saken. Det verkar faktiskt inte vara några sura miner på den fronten men jag hittade flera blogginlägg som pratade om att smälta dem i ugnen. Det var jag ju tvungen att prova!
200 grader i fem minuter gör att de smälter ihop. Resultatet blir att det ser ut som om man lagt dem på rälsen och låtit tåget köra över dem. Ungefär. Större diameter, större mittenhål och plattare.
Plåt, bakplåtspapper och självklart är det viktigt att pärlorna står upp. Jag har fortfarande ingen aning om vad jag ska använda dem till. Armband kanske som alla andra som hade gjort så här. Jag får fortsätta suga på den karamellen.
 
Jag funderade på att ta en promenad också men en otrevlig östanvind med massor av snöflingor gör mig mer sugen på att stanna inne. Jag får räkna den där korvskivan jag åt förut som lunch så går det på ett ut...
 

KOMMENTARER:

  • Mikxki säger:
    2012-11-30 | 16:41:11
    Bloggadress: http://mikxki.blogg.se

    Jag tycker att pepparkakor är pepparkakor hur de än ser ut :P Det finns ju runda att köpa i burik :)

  • Melina säger:
    2012-12-01 | 12:02:55
    Bloggadress: http://stenso.devote.se/

    Mysigt med pepparkaksbak!

  • timbo säger:
    2012-12-05 | 00:13:26
    Bloggadress: http://fenylalanin.blogg.se/

    ååh va smarriga dom ser ut :D bruna och fina efter ugnen, kan känna lukten hit !

Kommentera inlägget här: