Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Ronja Rövardotter - en analys

Kategori: Historia


Så länge jag kan minnas har jag funderat över när Ronja Rövardotter utspelar sig. Någonting långt bak i huvudet säger 1100-tal, men hur vet jag det när det mig veterligen inte sagts någonstans? Förhållandevis nyligen slogs jag av ett argument till att det måste ha varit efter Sverige (alltså även små avkrokar som Mattisborgen) nåtts av kristendomen. Det grundar jag till exempel på namnet Helvetesgapet. Å andra sidan existerar inom asatron Hel – som inte skiljer sig nämnvärt från Helvetet. Det känns ändå ganska långsökt. Det råkar även vara så att stenarkitekturen nådde Sverige någon gång efter vikingatågens slut. Någonstans i filmen syns även en munk, i samma karavan finns en kvinna i vars utstyrsel jag tycker mig erinra mig om att hon bär någonting henninliknande på huvudet. Sådana var kanske vanligast i Frankrike, men förekom även i Skandinavien. Dock är de kända på avbildningar först från mitten av 1400-talet och framåt – i alla fall om man ser på regelrätta henniner. Liknande huvudbonader bars redan under 1300-talet. Adelsdamens klänning kan jag dessvärre inte uttala mig om då hon ses i sittande tillstånd.
Fattiga änkor med åtta barn har alltid funnits, så det kan jag inte gå vidare på.

Lovis; en träl?

En sak jag funderar på är Lovis ursprung: Hon är lätt svartmuskig, vilket även gått i arv till dottern. Jag funderar på om hon kan vara en träl rövarbandet tagit med sig under en av sina färder. Eftersom hon inte verkar tycka illa om sin man kan vi anta att hon (om det ligger någonting i min teori) hade det ganska jobbigt innan rövarna kom. Slaveriet avskaffades officiellt i Sverige vid Skarastadgan 1335 (här kliar det lite i mitt 1337-sinne), även om slavar redan vid den tidpunkten tros ha varit ganska ovanligt.

Den mystiske Skalle-Pär

Skalle-Pär är ett annat mysterium. Han är förmodligen släkt med Mattis. Även om det aldrig konkret nämns talar mycket för att det faktiskt rör sig om hans far. Skalle-Pär skulle alltså vara Ronjas farfar. Vänta lite förresten, Ronja är väl ett ryskt namn? (Jag kollade upp det sen och fann att det är ett vedertaget ryskt smeknamn på Veronika.) Kan det tyda på att mamman på något sätt uppsnappades i österled när hon var ung? Det var ju hon som med sin järnvilja bestämde att dottern skulle heta Ronja. Det för oss tillbaka till vikingatågen igen, för inte farao åkte kristna ut och förslavade andra kristna. Det finns till och med vissa krigsregler dokumenterade. Mot kristna ansågs inte någon form av biologisk krigföring rumsrent, turkarna pulades däremot på med både det ena och det andra utan att någon höjde ett ögonbryn. Men om vi kommer tillbaka till vikingatåg speglas bilden ändå av på det kristendomsinspirerade Helvetesgapet och munken med sitt stora kors runt halsen. Det här är inte helt lätt.
Jag tror faktiskt att fler släkskapstrelationer föreligger. Borka och Undis kan mycket väl vara släkt, dels på grund av att rödhårighet är ett recessivt anlag (som alltså inte ärvs dominant, två rödhårsalleler krävs för att draget ska slå igenom på avkomman), dels för att tillgången på fruntimmer kanske inte var den allra bästa ute i skogarna om vi antar att man avstår från att våldföra sig på rumpnissar och grådvärgar som jag dessutom har svårt att tro kan framföda fertil avkomma med människosläktet. Jag tror inte att Borka och Undis är syskon, men de kan mycket väl vara kusiner. Jag funderar även på om Mattis och Borka kan vara släkt på något vis, det finns både för och emot. Mattis och Borka är i och för sig ganska olika till utseendet – Mattis ser ut som Börje Ahlstedt och Borka är skrämmande lik en ung Per Oscarsson...

Mattis, Borka och deras muntra män

Rövarna kan man säga vad man vill om, Mattis rövare får i alla fall betydligt mer uppmärksamhet än Borkas tolv mannar. Labbas kan inte prata, undrar om det finns en anledning till det. Och varför är han mycket biffigare än alla de andra? Varifrån kommer rövarna? Har de rekryterats någonstans? Tvångsrekryterats under plundringar? Sökt sig till rövarbandet för att få en fristad, kanske efter att ha begått något brott och därefter blivit fredlösa? Är Lillklippen bög? Varför är ”Det magra skrället” som ska ha mer soppa ett sådant magert skrälle? Lillklippen har dessutom en hatt som känns lite för ”modern”, även om brätten förekom redan på den tiden det hela skulle kunna ha utspelat sig.
Jag är inte så insatt i titeln ”fogde” och ”fogdeknekt”, men det känns som ett medeltida påfund av något slag.

Huru ter sig en sedesam Kvinnodräkt?

Det sista jag vill klaga på är Ronjas klädsel; kolt eller en lång särk var brukligt för ungar och en klädedräkt liknande den Lovis har lämpar sig mer för kvinnor av alla åldrar (inklusive Ronja som förmodligen borde ha börjat bära ytter- och underklänning av något slag). Istället traskar hon runt i tunika och något byxliknande, det känns väldigt fel. Visst kan jag tänka mig att Mattis skiter i om hans dotter har en sedesam klädedräkt, men mig retar det i alla fall en aning. Birk visar tecken på att få bära kniv, även om inte Ronja gör det. Han är även före henne med att skaffa en läderrem (vilket kan vara så grymt bra att ha, varför hör inte det till det dagliga innehållet i min handväska?). Kan det här visa någonting om en skiljd syn på pojkar och flickor? Varför springer då Ronja runt iklädd pojkkläder? De vackra klänningarna gubbarna lånar av Lovis när det är tvättdag har Mattis såklart stulit åt henne – antingen som kärleksbevis eller för att visa henne hur bra hon har det hos honom.

Men hur mycket historisk korrekthet kan man egentligen förvänta sig i en barnbok och vad har jag för rätt att ifrågasätta damen på 20-lappen? Oj, nu gick jag visst händelserna i förväg då Ronja Rövardotter inte har någonting alls att göra med Selma Lagerlöf...


 Och hur de kallar renlav för vitmossa tänker jag inte ens kommentera.

*Hennin: medeltida huvudbonad buren av damer av högre börd, påminner om en strut med utstickande slöja och har kommit att förknippas med sagoprinsessor. Sagoprinsessor saknar dock oftast andra attribut som förknippas med tiden då henniner var på modet. Jag tänker i synnerhet på avsaknaden av ögonbryn samt att man gärna rakade bort håret i pannan för att få ett exceptionellt högt hårfäste. Kulmage på kvinnor var kanske ett ännu tidigare mode, men sagoprinsessor framställs extremt sällan som skönheter med en rund, bullig buk.

 

Exempel på ett antal henniner. Den sistnämnda tycker jag dock lätt kan misstas för en svartmålad trafikkon.



Slutnot: Nu för tiden är Ronja Rövardotter vänsterpartist och gift med programledaren Filip Struwe.

KOMMENTARER:

  • söffie säger:
    2011-08-29 | 20:46:15

    okej det där orkade jag verkligen inte läsa

  • Anton säger:
    2014-04-24 | 18:05:16

    Väldigt intressant att läsa och bra skriven, skön att läsa.

Kommentera inlägget här: