Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Måndag

Kategori: Musik och kultur och allt sånt

Gårdagen har flutit på ganska normalt, jag har skrivit, fotat och hängt på Facebook. På kvällen däremot var jag nere på Östan och såg på film. Ni vet den där norska filmen Trolljegeren från förra året? Den är stencool. Det handlade om ett amatörfilmteam från en högskola som drogs med i något de inte kunde föreställa sig existerade på riktigt. Filmen är gjord på amatörsvis med skakig kamera, tafatta kameramän och orutinerade reportrar och ljudtekniker. Egentligen kändes det lite ”träffande” eftersom vi på journalist ska använda oss av rörlig bild längre fram har jag för mig. Den med flit konstiga klippningen och skådespelarnas ”naturliga” repliker blev ganska effektfullt. Bra manus, bra regisserat, osv. Det här är en sådan film som inom en inte allt för avlägsen framtid kommer köpas upp av ett amerikanskt produktionsbolag som gör en remake med en iskall Bruce Willies eller Jason Stratham i rollen som trolljägare. Vederbörande kommer ha skägg, stripigt hår och se ut som om han spenderat de senaste trettio åren i vildmarken (vilket i och för sig är en del av poängen). Även om många skulle ha tyckt att den var dryg gillade jag faktiskt den här filmen, den var cool. Trollen var coola. Bruce Willis kommer vara jättecool.

I dag börjar en ny säsong av House, kanske man skulle ta och kolla.

Kommentera inlägget här: