Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Tyko

Kategori: Allmänt

Idag är den den 29 april, och Tyko har namnsdag. Förutom astronomen Tyko Brahe kommer jag inte på någon annan som bär namnet än allas vår Tyko Jonson - mannen som försett oss med uttalanden som "Vad sa du att du gjorde sa du?!" och "Jag har närt en kommunist vid min barm!". Även "Sa och sa, det var ju min tallrik!" kan tillskrivas Tyko Jonsson.
Han tillhör nämligen dem som tror att alla som frivilligt ger bort något är kommunister.
Tyko är en patriarkalisk familjefar och tillika varuhusägare. Han är hård men rättvis och tycker om aktiviteter som att se på TV och placera den glittriga stjärnan för 14:50 i julgranens topp. Jag misstänker även att han har smärre problem med alkoholen. Eller råkar det bara vara så att han är glöggfryntlig på julen som vem som helst? Det är frågan det...



Tyko Jonsson


Dock finns det såklart fler Tyko än så, ungefär 120 personer i Sverige har det idag som tilltalsnamn.

KOMMENTARER:

  • josefin falk säger:
    2011-04-29 | 09:33:31

    Kul att läsa din blogg Johanna! Inte kan du väl mena att allt detta du skriver kan du utantill? ^^, .. Skulle jag behöva komma med sån här information fick ja nog googla lr nåt. haha! :D

  • Johanna säger:
    2011-04-29 | 10:43:16
    Bloggadress: http://shimmerdimmer.blogg.se/

    Kul att du hittade hit. :D Alltså, en del har jag ju i huvudet, det är mest detaljer jag googlar. Ha det så fint. :)

  • sofia säger:
    2011-04-29 | 11:06:51
    Bloggadress: http://sofiaskogman.blogg.se/

    tykko brahe hette faktist tyge egentligen, det vet jag iaf.

Kommentera inlägget här: