Shimmerdimmer

Mitt land är frusen musik.

Preliminär semesterplanering från mig

Kategori: Resor



Preliminär semesterplanering

Om jag får bestämma vill säga:
På morgonen åker vi hemifrån med packade väskor. Resans första etapp går mot en liten by i Lindesbergs kommun där en syster bor. Dit tar det bara ett par timmar, så hela eftermiddagen kan användas till att umgås.
Nästa morgon går resan vidare mot Uppsala; en underbar stad. Där känner jag tyvärr ingen (längre), så då blir det antingen till att ta in på hotell eller åka vidare till Stockholm.
Den tredje morgonen ställer vi kosan söderut. Oxelösund är en stad jag vill se, även om det bara skulle innebära genomresa.
För en herrans massa år sedan stannade vi några timmar i Linköping och gick runt i de äldre stadsdelarna. Där var det faktiskt väldigt gemytligt, så man blir ju lite sugen på att åka tillbaka dit någon gång. När kvällen kommer tar man in på hotell (eller vandrarhem).
Följande morgon åker man tidigt för att hinna till Astrid Lindgrens värld i Vimmerby när portarna slås upp.  Ja, jag har barnasinnet ikvar, och det är därför nästa stopp är High Chapparall utanför Jönköping. En heldag på ALv och en heldag på HC borde väl räcka?
Nästa dagsetapp kan bli rejält lång. Ända ned till Karlskrona. De har nämligen en hel del intressant örlogshistoria. Om bilresan skulle bli alldeles för dryg får man ta en kort paus i Växjö.
Efter Karlskrona går färden ned i Skåne via Kristianstad; en fin stad med många gamla byggnader. Resan går vidare genom Skåne, ned till Beddingestrand. Där stannar vi någon natt hos bekanta, innan färden går norrut igen, upp längs Västkusten.
Den underbara sommarstaden Halmstad blir nog ett utmärkt ställe att spankulera runt och övernatta innan man fortsätter norrut. Till Ullared. Där har jag aldrig någonsin varit, och för ett par år sedan lovade jag mig själv att behålla det så pga White Trash-faktorn, men ändå känns det ganska lockande att kunna handla allt möjligt för en spottstyver. Det kan mycket väl uppta en hel dag.
Nästa stopp är Göteborg med Liseberg och Universeum.
Efter den storstadspulsen fortsätter vi norrut och kommer till de mindre västkuststäderna; Smögen, Grebbestad, Hummebostrand. Längst ut i Ramsvik kan vi sova följande natt, innan vi packar våra väskor och åker hemåt, för nu finns inget mer intressant att se. Färden går genom dalsland och västvärmland, och snart är vi hemma.

Undrar om Mamma och Pappa skulle gå med på det här...

Hur ser era sommarlov ut förrästen? Berätta gärna.


Kommentera inlägget här: